Vatten = Nyttigt

 
Jag måste bara börja att förklara att jag inte gillar ordet nyttigt, tycker det är ett definitionsord. Vi har nog alla olika åsikter om vad som är nyttigt eller inte. Men tror inte någon skulle kunna säga emot mig när jag säger att vatten ÄR nyttigt!
 
Tänkte dra några fördelar med att dricka vatten (i bra mängder) och nackdelar med att inte dricka (tillräckligt med) vatten.
 
Fördelar med att dricka vatten:
- Vatten behövs för kroppens och musklernas återhämtning.
- Kroppen använder vatten till att kunna hålla blodtrycket på en bra nivå.
- Vatten behövs för att rensa ut gifter ur kroppen.
- Vatten minskar effekterna av stress och trötthet.
 
Nackdelar med att inte dricka vatten:
- Risk att blodtrycket sjunker, framför allt i samband med fysisk aktivitet (kan leda till att man svimmar).
- Kroppen har svårare att reglera kropptemperaturen ( framför allt i värme och under fysisk aktivitet).
- När du har vätskebrist i kroppen tar det lång tid innan du faktiskt känner att du är törstig och ofta förväxlas känslan med hunger.
- Vätskebrist kan leda till huvudvärk, koncentrationssvårigheter, trötthet, kramp och mycket mer.
 
Vatten är bra i alla former ;)
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hulken

Jag är en tjej på 23 år från Göteborg som bor i Tromsö (nord Norge) med min pojkvän. Min blogg handlar om mitt liv, som består av träning, hälsa, härlig mat och den vackra naturen jag lever i. Jag jobbar som, träningsvägledare, PT och gruppträningsinstruktör på gymkedjan Actic :) Enjoy!

RSS 2.0