Fem mot Fem - Kaffe

Jag älskar kaffe! Jag tycker inte om saft eller cola, juice dricker jag kanske varannnan månad, men kaffe... Åhh mitt älskade kaffe. Kaffe och vatten är mina två favoritdrycker utan tvekan, allt annat klarar jag mig utan.
 
MEN jag tänkte att det kunde vara kul med fem fördelar med att dricka kaffe och fem nackdelar. Detta är inget jag tänker på när jag dricker det men lite fun facts :)
 
FEM fördelar:
- Ökar fettförbränningen
- Minskar risker för parkinson
- Ökar musklernas arbetsförmåga
- Ökar koncentrationsförmågan
- Innehåller mycket antioxidanter
 
FEM nackdelar:
- Vätskeutdrivande
- Ökar blodtrycket (dock är det en kortare stund)
- Beroendeframkallande
- Kan missfärga tänderna
- Uppiggande och kan störa sömnen
 
 
Vardagslyx för mig är att få dricka två koppar kaffe på morgonen.
 
Att tillägga: Dessa för- och nackdelar tycker jag inte är några argument för att dricka eller inte dricka kaffe. Vill man dricka kaffe så ska man göra det för att man tycker om det! :)
 
 
Linda
2014-03-12 @ 16:25:23
URL: http://fingersmed.blogg.se/

Håller verkligen med. Kaffe kan rädda ens dag!

Några tips på hur du får till riktigt gott kaffe hemma? På grund av att jag under några månader tidigare varit tvungen att rätta mig efter min sambos kaffeval så har jag förlorat min kaffebryggartouch.

Svar: Jag älskar Gevalia och det är det ända jag dricker! Sedan en matsked per kopp, och med kopp är det måtten på kaffebryggaren som räknas. Har du mjölk i kaffet rekomenderar jag 3% mjölk, tycker det blir en blaskig smak annars :)
Sanna

Linda
2014-03-13 @ 15:43:49
URL: http://fingersmed.blogg.se/

Det här med mjölken insåg jag nu när du svarade att jag inte ens har reflekterat över. Vi har bytt mjölksort, från mellan till lätt och jag är en sådan som har mycket mjölk i kaffet. Detta tål verkligen att undersökas. Kanske bör en ha en mjölksort för vanligt drickande och en för kaffet.

Men om Gevalia, där har jag inte prickat rätt. Har kört på Gevalia brygg ett tag för sambon gillar det men det är inte min grej. Innan körde jag alltid på Arvid Nordqvists Reco. Kanske ska återgå till den.

Svar: Jag köper faktiskt 3 % mjölk enbart för det syftet att ha det i kaffet. Men när det kommer till kaffe märken säger smaken är som baken, hittar man en sort man tycker om så tycker jag man ska hålla hårt i den! Jag har alltid haft Gevalia sen jag började dricka kaffe ;)
Ett tips är faktiskt också att nog göra rent bryggaren efter varje gång och kanske varannan vecka låta den jobba igenom med bara vatten några gång.
Sanna

Linda
2014-03-13 @ 18:58:19
URL: http://fingersmed.blogg.se/

Ytterligare bra tips! :-) Självklart torkar en av bryggaren och diskar kannan men att köra den med bara vatten regelbundet har jag inte tänkt på. Ska absolut testas!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hulken

Jag är en tjej på 23 år från Göteborg som bor i Tromsö (nord Norge) med min pojkvän. Min blogg handlar om mitt liv, som består av träning, hälsa, härlig mat och den vackra naturen jag lever i. Jag jobbar som, träningsvägledare, PT och gruppträningsinstruktör på gymkedjan Actic :) Enjoy!

RSS 2.0